Učenje iz primjera dobre prakse u Izraelu

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

S ciljem učenja iz primjera najbolje prakse i razmjene iskustva, a u okviru aktivnosti uspostave i  razvoja Regionalnog centra kompetentnosti Tehničke škole Čakovec, zaposlenici Tehničke škole Čakovec  zajedno s direktorom Tehnološko-inovacijskog centra Međimurje, posjetili su Izrael.

Izrael je jedna od vodećih zemalja u svijetu u području tehnologije, inovacija i obrazovanja. Fokus posjeta bio je istražiti kako Izrael promiče i podučava razvoj vještina i povezuje s praksom, kakve i koje inovativne metode koriste te kako obrazovne institucije surađuju s gospodarstvom. Domaćin studijskog putovanja bio je Oren Simanian, poduzetnik, inovator i predavač na visokoškolskim ustanovama. U pet dana, koliko je trajao posjet, kroz sastanke i posjete različitim dionicima sudionici su dobili pregled funkcioniranja cjelokupnog obrazovnog sustava u Izraelu.

Obrazovni sustav u Izraelu u mnogome je različit od onog u Hrvatskoj. Sastoji se od primary education od 1. do 6. razreda za djecu od 6 do 12 godina, middle school od 7. do 9. razreda za djecu od 12 do 15 godina i high school od 10. do 12. razreda za djecu od 15 do 19 godina. Obavezno je obrazovanje od vrtića do 10. razreda.

S izraelskim školskim sustavom sudionike je upoznao zamjenik direktora ureda zaduženog za tzv. middle schoolshigh schools u zapadnom dijelu Jeruzalema. Dodatno o načinu funkcioniranja školskog sustava razgovaralo se i na sastanku s predstavnicima Ministarstva obrazovanja.

Koliko Izrael, poznat i kao „Start – up nacija“, ulaže u inovativnost i nove tehnologije govori i činjenica da unazad nekoliko godina pri Ministarstvu obrazovanja imaju uspostavljen Odjel na nove tehnologije i inovacije. Navedeni odjel, između ostaloga, organizira i natjecanja, a jedan od njih –  Hackathon posjetili su i sudionici posjeta. Ovo natjecanje svake godine izaziva veliki interes osnovnoškolaca i srednjoškolaca te se na njih prijavljuje 500 i više ekipa, kojima je to prilika da uz mentorstvo poduzetnika razviju te potencijalno i podaju svoje inovativne ideje.

Koliko Izraelci ulažu u izvrsnost u obrazovanju govori i činjenica o djelovanju čak 66 centara za cjeloživotno učenje i izvrsnost u obrazovanju. Jedan od njih PISGA Center Tel Aviv – Yaffo posjetili su sudionici studijskog posjeta. Centar primarno služi treningu nastavnika, a treninzi su usmjereni na primjenu inovativnih metoda učenja kroz praktični rad.

Osim na nacionalnoj razini, u izvrsnost u obrazovanju ulaže se i na lokalnoj  razini. Takav primjer je Centar za inovacije u obrazovanju IPCHA u Jeruzalemu. Cilj centra je pomoći nastavnicima u uvođenju novih pristupa obrazovanju fokusirajući se na usvajanje vještina provedbom projekata. Centar djeluje na četiri razine: radi s upravom škola, radi s nastavnicima individualno, radi Co-teaching odnosno suradničko učenje te pedagošku suradnju. Centar je namijenjen nastavnicima i učenicima petnaest škola u Jeruzalemu.

Za srednjoškolce u Izraelu kemija, biologija, fizika i informatika nisu obavezni predmeti već se mogu izabrati kao jedan od tri obavezna izborna predmeta. Stoga srednje škole nemaju nastavnike ni prostore za ove predmete već se isti pohađaju u svojevrsnim centrima izvrsnosti. HEMDA je centar izvrsnosti za područje kemije, fizike i računalne znanosti za učenike i nastavnike iz 22 srednje škole iz područja Tel Aviv – Yafo. Učenici dolaze na nastavu šest sati tjedno. Obrazovni koncept temelji se na integraciji teorijskih znanja s eksperimentalnim radom, a nastavu izvode visokokvalificirani nastavnici od koji od kojih su većina doktori znanosti.

Učenici koji su za izborni predmet izabrali biologiju dolaze u tzv. javne vrtove volontirati učiti o uzgoju hrane, recikliranju i dr. Ovakvi vrtovi dio su Centra za održivo obrazovanje na otvorenom koji djeluju u okviru Ministarstva obrazovanja.

Zanimljiv primjer srednjoškolskog obrazovanja je i Srednja škola Hof Sharon. Školu pohađa 1.200 učenika, a tehnički predmeti kao što su mehatronika i informatika biraju se kao izborni u trajanju šest sati tjedno. Nastava iz tih predmeta se odvija u tzv. radionicama (makerspace) u kojem učenici izrađuju praktične radove na bazi „od ideje do realizacije“ pristupa uz pomoć nastavnika i mentora iz poduzetničkog miljea.

Sudionici su posjetili i Holon institutu za tehnologiju HIT  u gradu Holonu. HIT slovi kao jedan od najboljih fakulteta u Izraelu, a često ga uspoređuju i s američkim MIT-om.
Nudi različite programe, od industrijskog dizajna preko vizualnih komunikacija do raznih specijalizacija u inženjerstvu, znanosti i tehnologiji. Na institutu se provode teoretska i primijenjena istraživanja, a aktivno surađuje s gospodarstvom. Obuhvaća oko 50.000 m2 laboratorija, radionica, učionica i ostalih prostora, a na njemu studira 5.500 studenata.

U obrazovnom sustavu aktivno sudjeluju i različiti znanstveni muzeji. Sudionici su posjetili dva znanstvena muzeja: Muzej znanosti Bloomfield i Muzej znanosti i medicine Technoda.
U Muzej znanosti Bloomfield postav čine atraktivni interaktivni izlošci, a posebno zanimljivo obrađena su područja elektromagnetizma, mehanike i optike. Zaposlenici Muzeja u suradnji s vanjskim stručnjacima razvijaju programe edukacija čiji je cilj približavanje znanosti učenicima svih dobnih skupina i studentima. Muzej znanosti i medicine Technoda uz pomoć interaktivnih postava prikazuje različite  elemente iz područja medicine i biologije.

Muzej je uključen i u sustav izvannastavnog obrazovanja. Učenici i studenti dolaze učiti na modelima i simulatorima kako funkcionira ljudsko tijelo i psiha, a s njima rade djelatnici muzeja koji su svi liječnici – specijalisti iz različitih područja. Yarok – House of Knowledge centar za inovacije i poduzetništvo, iako primarno namijenjen poduzetnicima i inovatorima, još je jedan primjer dionika u obrazovnom sustavu Izraela.

Cilj je Yaroka ponuditi cjelovite programe u području tehnološkog poduzetništva u tzv. deep techu. Kroz sudjelovanje u programu namijenjenom za učenike, oni stječu praktična iskustva znanja iz poduzetništva i novih tehnologija. Program je djelomično sufinanciran od strane države, a godišnje u program uđe stotinjak učenika. Aktivnosti se odvijaju u velikom coworking prostoru i radionicama. Veliki interes srednjoškolaca vlada za Yarokove aktivnosti pripreme za natjecanje u razvoju robota u kojem sudjeluju timovi iz cijelog svijeta, a održava se u SAD-u.

Jedan od najfascinantnijih mjesta koje su posjetili je Peres centar za mir i inovacije koji je osnovao 9. predsjednik Izraela, Shimon Peres  s ciljem promicanja mira i inovacija kao osnovnog načina za ostvarivanje prosperiteta. U okviru Peres centra za mir i inovacije posjetitelji se mogu informirati o Izraelu kao inovacijskoj naciji, upoznati neke od najpoznatijih primjena inovacija te na virtualan način upoznati neke od inovatora. 

Centar ima postavljenu izložbu Israeli Expo s trenutno najznačajnijim start-upovima u Izraelu.

Stečena nova znanja i iskustva djelatnici Tehničke škole prenijeli su svojim kolegama u školi, a ista će nastojati i maksimalno primijeniti u nastavi i organizaciji daljnjih aktivnosti u Regionalnom centru kompetentnosti.